Co wpływa na cenę druku katalogów?

druk katalogów

Drukowanie katalogów jest ważną częścią marketingu dla wielu firm, nic dziwnego więc, że taka inwestycja wymaga odpowiedniego planowania. Aby wydatek był jak najbardziej opłacalny, warto wybrać drukarnię oferującą druk najwyższej jakości przy zoptymalizowanych kosztach. Co wpływa na cenę druku katalogów? Które opcje są najkorzystniejsze? Podpowiadamy w artykule.

Drukowanie katalogów – technika druku

Jedna z pierwszych kwestii, jaką trzeba przemyśleć przy przygotowaniu katalogów reklamowych do wydruku, jest wybór odpowiedniej techniki druku. Obecnie najpopularniejsze techniki to offset oraz druk cyfrowy. W druku cyfrowym wydruk katalogu odbywa się na podstawie pliku cyfrowego – obraz drukowy tworzy się więc bezpośrednio w drukarce. Metoda cyfrowa najlepiej sprawdza się przy niewielkich nakładach i realizacjach, w których jakość nie do końca ma znaczenie. To jednak niejedyna opcja.

Katalogi z reguły drukuje się jednak techniką druku offsetowego. W druku offsetowym obraz z płaskiej formy jest przenoszony na podłoże drukowe, czyli różne rodzaje papieru. W druku offsetowym najczęściej realizuje się zlecenia, gdzie najważniejszą kwestią jest jakość. Nakłady do druku offsetowego zaczynają się od 1 000 sztuk w górę. Im wyższy nakład, tym niższa cena jednostkowa katalogu – koszty związane z ustawieniami kolorów i maszyn rozkładają się wtedy na wyższą liczbę egzemplarzy. Druk offsetowy w porównaniu z drukiem cyfrowym wygrywa jakością wydruku, kolorystyką i szczegółowością odwzorowania.

Rodzaj maszyny drukarskiej

Zazwyczaj klienci nie ingerują w kwestię doboru konkretnej maszyny drukarskiej. Mogą natomiast wybrać technologię druku. W przypadku druku offsetowego zleceniodawca ma do wyboru druk arkuszowy lub rolowy. Arkuszowa maszyna offsetowa przenosi obraz z płyty drukowej na arkusz papieru za pomocą cylindra pośredniego. Nowoczesne urządzenia arkuszowe w naszym parku maszynowym osiągają prędkość do 18 000 arkuszy na godzinę. Format publikacji może być dowolny, co jest niewątpliwą zaletą druku arkuszowego.

Elanders jako drukarnia katalogów proponuje swoim klientom również druk offsetowy z wykorzystaniem maszyn zwojowych, czyli rolowych – tutaj obraz również trafia na wstęgę papieru za pomocą cylindra pośredniego, a następnie jest utrwalany.

Wielki plus tej metody to ograniczone koszty druku. Po pierwsze z maszyny rolowej uzyskujemy od razu poskładany arkusz papieru do wybranego formatu końcowego. Nie ma wówczas potrzeby dodatkowego procesu składania arkusza papieru, tak jak jest to w maszynach arkuszowych. Ponadto maszyny rolowe są nawet trzykrotnie szybsze od arkuszowych i drukują od 35 do 55 000 składek w ciągu godziny. Standardowo katalogi drukowane rolowo mają format A4, ale poszczególne maszyny drukują także inne formaty końcowe składek.

W zależności od typu publikacji oferujemy dwa rodzaje druku rolowego:

  • heatset – farba drukarska wsiąka w wybrany rodzaj papieru, a następnie jest odparowywana w wysokiej temperaturze. Doskonale nadaje się do czasopism i katalogów wysokiej jakości;
  • coldset – utrwalanie odbywa się przez wsiąkanie farby w papier, bez potrzeby odparowywania. Coldset sprawdza się przy druku instrukcji obsługi oraz gazet reklamowych.

 

Sprawdź naszą ofertę katalogów!

Rodzaj papieru w katalogach

Równie ważnym czynnikiem wpływającym na koszt druku katalogu jest rodzaj użytego papieru. Odmienne rodzaje papierów do druku mają zróżnicowane ceny i właściwości, które mogą wpływać na końcową cenę realizacji.

Papiery do druku można podzielić według różnych kryteriów. Popularny jest podział na papier drzewny i bezdrzewny, a także materiał do druku rolowego i arkuszowego czy papiery powlekane i niepowlekane. Co kryje się pod tymi określeniami?

  • Papier „kreda” to papier HWC, czyli papier bezdrzewny powlekany. Surowiec powleka się dwu- lub trzykrotnie z każdej strony, dzięki czemu można osiągnąć najjaśniejszą biel. Powleczenie umożliwia także zastosowanie określonego wykończenia (np. papier „kreda matowa” lub „kreda błyszcząca”).
  • Papier offsetowy to materiał bezdrzewny, gładzony maszynowo, niepowlekany. Za jego pomocą można realizować druk broszur, instrukcji obsługi i nie tylko.
  • MWC jest papierem drzewnym powlekanym dwukrotnie, z wykończeniem matowym, półmatowym lub błyszczącym.
  • LWC to papier drzewny powlekany wykończony na połysk albo mat.
  • SC, czyli papier superkalandrowany, niepowlekany.
  • Papier gazetowy lub gazetowy ulepszony przygotowuje się z drewna albo makulatury.

Im niższa klasa papieru, tym cena jest niższa. Najtańszy papier to papier gazetowy, ale ostatnio również najmniej dostępny do zakupu. Katalog reklamowy dla marki premium z dużą liczbą ilustracji musi być zrealizowany na dużo lepszym papierze. Rekomendujemy wówczas papier powlekany – najdroższe papiery to kredy. Nieco korzystniejsze cenowo są papiery LWC i MWC.

Druk katalogów szytych i klejonych a uszlachetnianie druku

Uszlachetnianie również może mieć znaczący wpływ na koszty druku katalogu. Warto jednak wykorzystać je na okładce, a jeśli budżet na to pozwala, to i wewnątrz publikacji – wówczas wyróżniony element od razu sygnalizuje klientowi bardziej prestiżowy charakter oferty, produktu lub przedsiębiorstwa. Uszlachetniony katalog wyróżnia się przede wszystkim wyglądem, a dodatkowo – w zależności od użytych uszlachetnień – może być bardziej wytrzymały na zużycie oraz niekorzystne czynniki.

Drukarnia katalogów Elanders oferuje szeroką gamę zdobień. Najpopularniejsze z nich to laminowanie i lakierowanie, a także:

  • tłoczenie,
  • sztancowanie,
  • kalandrowanie,
  • hot stamping.

drukarka offsetowa

Klejone i szyte katalogi reklamowe – co jeszcze wpływa na cenę?

  1. Sposób oprawy – katalog szyty, czyli połączony zszywkami, to najpopularniejszy wybór wśród wielu naszych klientów w przypadku publikacji o mniejszej liczbie stron. Bardziej prestiżowa jest jednak oprawa klejona. Publikacje klejone są przy tym nieco droższe niż katalogi szyte.
  2. Nakład – cena druku katalogów reklamowych zależy od liczby przygotowanych egzemplarzy – w przypadku druku offsetowego im wyższy nakład, tym bardziej spada koszt jednostkowy egzemplarza.
  3. Gramatura papieru – rodzaj papieru to nie wszystko, ważna jest również jego gramatura. Katalogi szyte lub klejone, w których znajduje się dużo ilustracji, warto drukować na papierze o wyższej gramaturze, ilustracje wówczas nie przebijają na drugą stronę, a katalog sprawia wrażenie bardziej eleganckiego.
  4. Liczba stron – cena katalogów jest ściśle uzależniona od liczby stron. Im więcej stron, tym większa liczba składek i więcej set-upów, które zwiększają cenę druku.
  5. Dodatkowe elementy – aby uatrakcyjnić wygląd katalogów, można uzupełnić je registrami albo okładką ze skrzydełkami (np. typu french doors).

Cena wydruku katalogu może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak użyty papier, rodzaj maszyny drukarskiej oraz wymagane wykończenie druku. Podczas planowania projektu drukowania katalogu należy wziąć pod uwagę wszystkie te kwestie, aby upewnić się, że realizacja mieści się w ramach ograniczeń budżetowych.

Gdzie zrealizować taki projekt? Warto zaufać firmie cieszącej się renomą wśród wielu przedsiębiorców – tak, jak nasza drukarnia.

Katalogi – drukarnia Elanders

Mamy wiele lat doświadczenia w przygotowywaniu katalogów firmowych, dlatego doskonale wiemy, jak wielką rolę odgrywają one w kontaktach z klientami. Drukujemy katalogi zgodne z wymogami klientów i nie boimy się poligraficznych wyzwań. Jednak to, co nas wyróżnia, to szeroki park maszynowy, który pozwala na ograniczenie kosztów produkcji. Zachęcamy do zapoznania się z pełną ofertą drukarni Elanders. Chętnie odpowiadamy na pytania, dlatego warto skontaktować się z naszymi specjalistami.

FAQ:

1. Ile kosztuje wydruk katalogów?

To zależy m.in. od nakładu, wyboru techniki i rodzaju druku, papieru, oprawy a także uszlachetnienia druku. Zachęcamy do kontaktu – z chęcią doradzimy Państwu przed realizacją projektu.

2. Kiedy wybrać rolowy druk katalogów?

Rolowy druk katalogów jest najbardziej opłacalny przy realizacji większych nakładów (powyżej 10 000 szt.).

3. Jakie są rodzaje papieru do druku katalogów?

Druk katalogów może odbywać się na wielu rodzajach papieru. „Kreda połysk” lub „kreda mat” to najlepsze opcje dla katalogów premium. Nieco tańsze są papiery LWC i MWC.

Skontaktuj się z nami!

Telefonicznie

+48 23 662 23 16